بررسی نقش آب و منظر در باغ عبّاس آباد
نویسندگان
چکیده
باغ ایرانی، محصول نظم تحمیلی از سوی تفکّر ایرانی بر طبیعت و عناصر طبیعی، از جمله آب و گیاه است. در این بین، آب و عناصر آبی، از اهمیت بسزایی برخوردار است و باغ ایرانی، بدون حضور آب قابل تصوّر نیست؛ بهطوری که نقش اساسی در طرّاحی و ساماندهی فضای باغ دارد. از طرفی، منظر عمیق بهواسطهی ایجاد محور مستقیم، رکن اصلی در فضاسازی باغ ایرانی است. وجود آب در محور اصلی باغ و تلاقی دید با پهنههای آبی در انتهای مسیر از دیگر ویژگیهای باغ است. باغ عباسآباد بهشهر که باغ تفریحی شاه عبّاس صفوی بود، یکی از زیباترین باغهای کرانهی جنوبی دریای خزر است که در دامنهی جنگلی بهشهر و در 9 کیلومتری آن واقع است. احداث باغ در زمینهی کاملاً طبیعی جنگل، حضور گستردهی آب و دید دوطرفه بهواسطهی شیب دوطرفه در باغ، از ویژگیهای منحصر به فرد باغ است که این باغ را از سایر باغها برجسته کرده است. این مقاله ضمن معرّفی باغ مزبور، سعی در ارائهی نقش دیدی و منظر و حضور آب در طرّاحی باغ دارد. مقاله در پی این پرسش است که فلسفهی وجودی باغ در دامنهی صعبالعبور جنگلی چیست؟ و نقش آب و عناصر مختلف آبی در باغ عبّاسآباد چگونه است؟ استفاده از روش تحقیق تاریخی و نمونهی موردی با روش جمعآوری اطّلاعات بهشیوه کتابخانهای و میدانی، تحقیق را به این نتیجه سوق میدهد که بهرهگیری از دید و منظر دوطرفه (دریاچهی سد و دریای خزر) و وجود آب فراوان سبب ایجاد شکل خاصی از باغ در محیط طبیعی و جنگل شده است.
منابع مشابه
بررسی نقش آب و منظر در باغ عباسآباد
باغ ایرانی محصول نظم تحمیلی از سوی تفکر ایرانی بر طبیعت و عناصر طبیعی از جمله آب و گیاه است. در این بین آب و عناصر آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باغ ایرانی بدون حضور آب قابل تصور نیست به طوری که نقش اساسی در طراحی و ساماندهی فضای باغ دارد. از طرفی منظر عمیق به واسطه ایجاد محور مستقیم رکن اصلی در فضاسازی باغ ایرانی است. وجود آب در محور اصلی باغ و تلاقی دید با پهنههای آبی در انتهای مسیر از ...
متن کاملبررسی نقش آب و منظر در باغ عباسآباد
باغ ایرانی محصول نظم تحمیلی از سوی تفکر ایرانی بر طبیعت و عناصر طبیعی از جمله آب و گیاه است. در این بین آب و عناصر آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باغ ایرانی بدون حضور آب قابل تصور نیست به طوری که نقش اساسی در طراحی و ساماندهی فضای باغ دارد. از طرفی منظر عمیق به واسطه ایجاد محور مستقیم رکن اصلی در فضاسازی باغ ایرانی است. وجود آب در محور اصلی باغ و تلاقی دید با پهنههای آبی در انتهای مسیر از ...
متن کاملبازنمایی ساختار صفوی باغ تاریخی عباس آباد نطنز
باغ عباس آباد نطنز از باغ های به جامانده از قرن یازدهم هجری )مقارن با دورۀ صفوی( است. این باغ اثری است که در پیوند با محیط پیرامون و موقعیت ساختاری اش، نمودِ متفاوتی در میان باغ های شاهی دارد، تا آنجا که قرارگیری آن در منطقۀ ییلاقی نطنز و دامنۀ کوه کرکس از وجوه برجستۀ آن به لحاظ منظری به شمار می آید. پژوهش پیشِ رو تلاشی در جهت بازنمایی ساختار اولیۀ این باغ با استناد به گزارش های علمی، متون و اسنا...
متن کاملبازنمایی ساختار صفوی باغ تاریخی عباس آباد نطنز
باغ عباس آباد نطنز از باغ های به جامانده از قرن یازدهم هجری )مقارن با دورۀ صفوی( است. این باغ اثری است که در پیوند با محیط پیرامون و موقعیت ساختاری اش، نمودِ متفاوتی در میان باغ های شاهی دارد، تا آنجا که قرارگیری آن در منطقۀ ییلاقی نطنز و دامنۀ کوه کرکس از وجوه برجستۀ آن به لحاظ منظری به شمار می آید. پژوهش پیشِ رو تلاشی در جهت بازنمایی ساختار اولیۀ این باغ با استناد به گزارش های علمی، متون و اسنا...
متن کاملباغ ادیان (نگرشی بر عناصر معماری منظر در ادیان الهی)- اراضی عباس آباد تهران
هر یک از ادیان آسمانی در کنار آموزه های دینی و روانی با درون مایه های عمیق و نمادین خود تاثیر فراوانی بر مهارتها، شیوه زندگی و در نهایت معماری دوره های مختلف داشته اند. درحقیقت هدف این عالم این بوده که همه به خدا برسند. این حرکت تدریجی است و هرقدمی، مقدمه ی قدم بعدی، می باشد. هرراهی برای رسیدن به این نقطه بی مانع است. و نیز سلسله مراتب دارد. با تحلیل و بررسی مواردی از منظر طراحی شده ی فضاهای عب...
15 صفحه اولچشمه عمارت عباس آباد
گرایش به آب و نوازش و ستایش آن و حتی به نوعی بازی با آب در دورههای مختلف به شکلهایگوناگون وجود داشته است، اما این امر در دوره صفویه با ساختن بناها، کاخها و باغهای باشکوه بسیارچشمگیر میشود. به ویژه جویها و فوارههای موجود در کاخها و باغهای این دوره میتواند علاقهپادشاهان صفوی و مردم این دوره را به آب و چشماندازهای آن به خوبی نمایان سازد. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دو فصلنامه مطالعات هنر بومیناشر: دانشگاه مازندران
ISSN 2476-3756
دوره 1
شماره 2 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023